Monday, June 27, 2011

Frivillig barnlöshet

Utläst 110625: Frivillig barnlöshet av Kristina Engwall och Helen Peterson (red.)

Jag vill börja med att berätta om mitt eget liv som bakgrund till varför jag ville läsa den här boken. Man får lov att vara särskilt intresserad av frivillig barnlöshet för att orka igenom den, för den är ganska tungläst.

När jag var yngre trodde jag att jag skulle vilja ha barn en dag, eftersom det är det normala. Jag sa att jag inte ville ha barn innan jag blev 25 men någon gång skulle jag få två barn; det första skulle heta Kim och det andra Simon eller Linda. När jag blev 25 sa jag att jag inte ville ha barn före 30 men i så fall före 40. När jag blev 30 kände jag fortfarande att jag inte var mogen och att jag nog aldrig skulle bli det. Dessutom mådde jag psykiskt dåligt i flera år så barn låg väldigt långt ned på lista över saker jag ville ha.

Eftersom jag varit tillsammans med samma kille sedan vi bara var 21 och 22 år kan jag inte skylla på att jag inte har träffat rätt man att skaffa barn med. Han skulle bli en bra pappa, men jag känner fortfarande att jag inte vill ha allt ansvar som kommer med att vara mamma. Jag vill inte ha det livet utan är alldeles för glad i att vara ensam. Det fungerar bra med den mannen jag gift mig med, för han gillar också att skrota runt på egen hand och så ses vi hemma på kvällarna. Vi är alltså gifta och har just köpt hus och det är så många vuxenpoäng som jag tänker samla, tror jag. Nästa logiska steg vore såklart barn, men jag är så nöjd med mitt liv som det är nu och är faktiskt inte säker på att vårt lyckliga äktenskap skulle klara av barn.

Boken är en antologi med undertexten Barnfrihet i en nordisk kontext. Det har inte gjorts så mycket forskning om frivilligt barnlösa, bland annat eftersom det är svårt att bestämma vilka som är med i den gruppen. En del kanske skjutit upp barnskaffandet och sedan har det blivit för sent. Vissa har inte träffat rätt partner och några tänker att "blir det så blir det". Det är intressant att mängden barnlösa inte ökat särskilt mycket trots att vi nu för tiden kan välja bort barn. Det beror bland annat på att trots att det var vanligt med många barn förr var det även vanligt att inte kunna få barn av olika anledningar. Det här är en intressant bok och jag känner igen de flesta av argumenten för barnlöshet, eller barnfrihet som de också benämner det.

2 comments:

Alltid Rött Alltid Rätt said...

Låter intressant, även om att den är tungläst skrämmer mig lite...

Känner igen mig oerhört väl i det du säger, men jag ändrade mig när jag var 28 till att verkligen vill ha barn e g eftersom jag började må betydligt bättre.

jag har iofs för mig att barnlöshet, el svårighet att få barn, är större idag än tidigare bl a pga miljögifter. Men det kan vara som mkt annat, olika beroende på vem man frågar.

Tror jag tipsade om Mikaela Soncks antologi "Utan" tidigare, som jag tyckte var bra, om samma ämne?

Ylva said...

Alltid rött. Aspekten problem att få barn pga miljöförstöring tas inte alls upp i boken men det är klart att sådant inverkar.

Jag kanske ska läsa "Utan" också. Den låter bra, men just nu är jag ganska mätt på ämnet.