Wednesday, July 21, 2010

Rödskinn

Utläst 100717: Rödskinn av Sherman Alexie

Jag tyckte jättemycket om Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Alexie och fick tips om den här boken på bokbloggen http://snowflakesinrain.wordpress.com . Det var särskilt fint att få börja på den här välskrivna boken efter att jag läst katastrofdåliga Tillsammans av Denise Rudberg och språket i de båda böckerna står i stor kontrast mot varandra. Jag brukar inte gilla att läsa novellsamlingar, men det här är annorlunda; det är liksom en samling berättelser där det gemensamma är att de handlar om indianer. Alexie är själv indian och uppvuxen i spokanestammens reservat. Han har skrivit många böcker men det är tyvärr bara ovan nämnda två som finns på svenska.

Boken är uppdelad i nio berättelser med mer eller mindre bisarra indianer som huvudpersoner. I Sökmotorn uppsöker studenten Corliss en bortglömd poet som gömt sig för världen och inte vill bli upphittad. Vet du var jag finns? är historien om Sharon och Dave, ett ungt förälskat par som en dag räddar en katt som fastnat i ett snår. I Det ni pantar ska jag lösa ut får vi följa en hemlös man som får ett dygn på sig att få fram tusen dollar för att lösa ut sin döda farmors dansdräkt som blivit stulen för länge sedan.

1 comment:

Hanneles bok-paradis said...

ska lägga på minnet