Monday, May 26, 2008

Innan jag dör

Utläst 080524: Innan jag dör av Jenny Downham

När jag första gången hörde talas om den här boken hade jag nyligen läst Nästa sak på min lista av Jill Smolinski och då kändes det inte så lockande att läsa ännu en bok om en tjej som skrivit en lista på saker hon vill göra innan hon dör. Nu har det gått en tid emellan och jag har hunnit läsa många andra böcker så lusten att läsa om dödslistor har återuppstått (!). Böckerna är i övrigt inte särskilt lika så jag tror inte att Downham härmat Smolinski. Det här är en vansinnigt sorglig bok, och bra!

Alla ska dö, en del snart och andra om många, många år. Tessa är sexton år och vet att hon kommer att dö inom bara några månader. Hon fick diagnosen leukemi redan när hon var tolv. Det är en massa saker hon vill hinna göra och uppleva innan hon dör så hon gör en lista att beta av. Det första på listan är att ha sex. Hennes kompis Zoey lovar att vara med och hjälpa henne att uppfylla önskningarna på listan. De går ut och dansar och raggar upp ett par killar som de följer med hem.

No comments: