Friday, February 01, 2008

En kort berättelse

Utläst 080127: En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka

Jag vet inte om den märkliga titeln är bra eller dålig för lusten att läsa boken. Jag blev nyfiken men samtidigt lite skeptisk eftersom jag är ointresserad av traktorer. Det är ungefär samma sak som med Volvo lastvagnar av Erlend Loe. Den handlar inte alls mycket om lastbilar, som man tror. Men så övervann nyfikenheten skepticismen och det är jag glad för. Det här är en annorlunda bok, jag vet inte ens om jag läst någon ukrainsk författare förut.

Två år efter att Nadezjdas mamma har dött träffar hennes pappa en ny kvinna. Det hade inte varit så mycket att säga om det om det inte vore för att han är 84 år och hon 36. Systrarna Vera och Nadezjda gör allt för att få honom att förstå att hon naturligtvis inte är kär i honom utan bara utnyttjar honom för pengarnas skull och för att hon ska få flytta från Ukraina till England. Man tycker synd om den gamle mannen men förstår att han faller för den unga kvinnan med de stora brösten.

No comments: