Monday, August 27, 2007

Drömstället

Utläst 070826: Drömstället av Melissa Bank

Det har blivit väldigt splittrad läsning av den här boken för jag har haft den som stugbok, alltså läst den när jag varit i stugan. Tyvärr har det medfört att jag blandar ihop handlingen med en annan bok jag läst samtidigt, Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfeld. Båda handlar om unga kvinnor och deras relationer. Den här boken är ibland väldigt rolig. Det finns flera formuleringar som jag vill sno som till exempel denna:

Vincent säger: "Du ser fantastisk ut, Sophie" och jag har på tungan att säga Du å andra sidan ser lite underlig ut, men jag säger bara "Vi ses Vinnie."

Bokens huvudperson Sophie Appelbaum passar inte in någonstans. Hon säger ofta vad hon tänker (och ibland får man veta saker hon faktiskt inte säger, som ovan) även om det inte är så smidigt, och jag känner igen mig.

No comments: