Monday, June 11, 2007

Expert på att rodna

Utläst 070610: Expert på att rodna av Katarina von Bredow

Jag har tidigare läst Hur kär får man bli? och Räcker det om jag älskar dig? av von Bredow. De gjorde att jag ville läsa mer av henne och att jag önskade att jag fått läsa dem när jag var femton. Den här är tyvärr inte alls lika bra. Jag stör mig tidigt på den taskiga synen på tjejer, som ska vara fina. Det ska tas som en komplimang att man är söt när man misslyckas med "karlgöra" som att slita hö ur en höbal. Stackars Natalie, som är fjorton år, måste flytta med sin mamma till hennes nya kärlek Bo, en man som är så torr och trist så man skulle kunna gnida honom mot en pinne och göra upp eld. Hon får en snygg "bror" på köpet men är han egentligen speciellt trevlig? Jag hade kanske gillat boken när jag gick på högstadiet, men nu känns den mest ofullständig. Man skulle ha kunnat göra så mycket mera, för ramberättelsen är intressant.

No comments: