Monday, September 05, 2016

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Utläst 160904: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart


Jag tyckte om Lockharts bok Kanske är det allt du behöver veta och hade höga förväntningar på denna. Den är lika bra som jag hade hoppats och framför allt är jag glad att den inte liknar Den hemliga historien av Donna Tartt, som blev väldigt uppmärksammad men som jag tyckte var urtråkig! En lite kul detalj för mig är att min svärmor också heter Frances och kallades Frankie när hon var ung.


Frankie Landau-Banks har förändrats över sommarlovet. Plötsligt har hon växt tio cm och gått upp tio kilo (på rätt ställen) och när hon kommer tillbaka till internatskolan lägger folk märke till henne på ett nytt sätt eftersom hon har blivit snygg. Den osannolikt attraktive Matthew Livingston upptäcker henne och de blir ihop. Tillsammans med honom får hon en högre status och får umgås med de populära eleverna i sista årskursen fast hon bara går andra året. Matthew är gullig mot henne, men hon känner att han döljer något. När hon upptäcker att han är med i ett hemligt sällskap som bara är för killar börjar hon spionera på honom och försöka få reda på mera om den mystiska gruppen.


Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
http://www.adlibris.com/se/bok/den-okanda-historien-om-frankie-landau-banks-9789187879180

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips

Ylva said...

Hannele. Den är klassad som ungdomsbok, men jag skulle lika gärna kunna placera den på vuxen. Bra, oavsett!

tant Hannele said...

(jag förstod det :)