Sunday, August 17, 2014

Och så levde de lyckliga

Utläst 140816: Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon

Jag har inte läst något av Dillon tidigare men tänkt att hon verkar skriva mysiga böcker. Nu hittade jag den här som handlar om en bokhandel för fem kronor på second hand. Jodå, den är mysig och lättläst men ibland lite förutsägbar. Som sommarläsning är den absolut lämplig. Jag gillar stämningen i den engelska småstaden Longhampton och särskilt beskrivningen av High Street, som får mig att tänka på min favoritgata High Street i Southend.

Bibliotekarien Anna har blivit arbetslös men får ta över en liten bokhandel och stortrivs med det. Hennes vän Michelle äger inredningsbutiken bredvid och planerar i hemlighet att göra om även bokhandeln till en liknande butik. Det står i köpekontraktet att bokhandeln ska drivas i minst ett år till men hon börjar smussla in mer och mer inredningsprylar i bokhandeln. Anna har dessutom fullt upp med sin man och hans tre döttrar och har även ansvaret för familjens dalmatiner. Michelle försöker få sin man att förstå att hon vill skiljas och så får hon besök av sin bror Owen som behöver någonstans att bo.

Och så levde de lyckliga
http://www.adlibris.com/se/bok/och-sa-levde-de-lyckliga-9789174293494

No comments: