Wednesday, September 05, 2012

Little Bee

Utläst 120905: Little Bee av Chris Cleave

Den här boken har fått mycket uppmärksamhet och nu finns den översatt till svenska. Lite förvirrande är att den heter Little Bee på svenska och Little Bee eller The Other Hand på engelska. Förutom att jag är osäker på vad som händer på slutet så är den fantastiskt bra! Några jämför den med Niceville, men där Niceville känns feel-good så är den här mycket obehaglig. På ett skickligt sätt byggs spänningen upp så jag ska inte skriva för mycket om vad som händer. En sak som är kul för mig är att en del av boken utspelas på en flyktingförläggning i Chelmsford och det är en liten förort till London som jag åker igenom med buss på väg till makens mormor i Southend varje sommar.

Little Bee är en sextonårig tjej från Nigeria som tillbringat två år på en flyktingförläggning i England. Tillsammans med tre andra flyktingtjejer blir hon utsläppt i friheten men vet inte vart de ska ta vägen. De är inte godkända invandrare utan fortfarande asylsökande så det är inte helt lätt att komma ut i det engelska samhället. Little Bee har lärt sig tala engelska som drottningen men vet inte om det hjälper i kontakt med engelsmännen. Hon har ett körkort och ett visitkort tillhörande en Andrew som hon mött en gång på en strand i Nigeria och beger sig hem till honom för att få hjälp. Han blir inte alls glad när hon dyker upp på hans tröskel.

2 comments:

Ylva said...

Låter intressant. Jag ångrar att jag inte köpte Little Bee när dom hade ett kanonpris på Dito i somras. Men det är ju så dags nu ;))

Ylva said...

Ylva. Synd. Jag tycker du ska låna den för den är mycket läsvärd!