Thursday, June 14, 2012

En sån där vidrig bok där mamman dör

Utläst 120613: En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones

Det här är en ungdomsbok som är skriven lätt och luftigt, nästan som i diktform, och den är snabbläst trots det mycket tunga ämnet. Rubys mamma har dött i cancer och hon tvingas flytta till sin pappa femhundra mil bort. Bort från pojkvännen och bästa vännen, bort från alla hon känner till en pappa hon aldrig träffat men däremot sett på film eftersom han är en känd skådespelare. Hon kan inte förlåta att han skilde sig från mamman innan Ruby föddes och att han inte har brytt sig om att ta kontakt med henne förrän nu. Hon vantrivs på den nya skolan där alla är kändisbarn och allt är helt bedrövligt. Man tror att det inte kan bli värre, men det kan det! Boken är bra och slutar kanske lite väl tillrättalagt men samtidigt är jag glad för Rubys skull. Den här ska jag rekommendera till elever som har svårt att läsa tjocka böcker.

Ett utdrag:

Max säger att Whip bara försöker visa mig
hur gärna han vill lära känna mig.
Men då säger jag att han har kommit femton år
för sent.
s. 213

No comments: