Sunday, October 03, 2010

Vips så blev det liv

Första recensionsdatum 19 oktober

Utläst 101003: Vips så blev det liv av Bob Hansson

Det här är en riktigt bra och framför allt väldigt rolig bok, som jag läste ut på två dagar. Det är sympatiskt med korta kapitel då jag tänker att jag lika gärna kan läsa ett till. Bobs första roman Gunnar var också bra och hans intervjubok Kärlek - hur fan gör man? är jättefin, så mina förväntningar på denna var rätt höga, och ändå var den faktiskt ännu bättre än förväntat!

Bob beskriver på ett både sorgligt och roligt sätt om saker som hänt som lett fram till att just han blev till. Hans mamma fick inte rätt till abort och när han väl föddes var det två månader för tidigt och på en färja på väg hem till Helsingborg. Mamman jobbade som kallskänka på båten och bar iland sin son i en diskkorg.

Han berättar om hur han som ung flög till Indien för att hitta sig själv. Resan höll på att sluta innan den ens börjat eftersom han glömt skaffa visum, men på ett mirakulöst sätt tog han sig dit ändå. Hela boken är fylld av små och stora mirakel, tillfälligheter och frånfälligheter (det ordet hittade jag visst på själv). Han väver samman den dåtida Bob med en nutida som sitter i Småland med fru, barn och får och äntligen har funnit sig själv och lyckan. Eller?

No comments: