Friday, October 01, 2010

Turk & Ayla

Utläst 101001: Turk & Ayla av Niklas Krog

Jag läste Ingen rädsla, den första boken om basketspelarna Turk och Ayla, för att jag ville läsa något av Krog och inte för att jag är intresserad av basket, för det är jag inte. Det finns inte någon sport jag vill läsa om egentligen så det får lov att vara rejält mycket annan handling för att locka mig, som i Dubbelfel och Dagen efter av Lionel Shriver om tennis respektive snooker. De här böckerna om ungdomarna som spelar basket är bra för att de även handlar om kärlek och identitet. Själv har jag spelat volleyboll och kan känna igen mig i lagspelet, även fast jag aldrig nådde någon högre nivå. Turk & Ayla är fristående men jag tyckte om att läsa Ingen rädsla först så att jag blev rejält nyfiken på de här femtonåringarna. Det är så bra beskrivet hela deras tillvaro, både i skolan, hemma och på basketplanen.

Jag var på ett seminarium på bokmässan där Krog samtalade med Martin Svensson och Alexandra Pascalidou på temat svennar, blattar och helt vanliga människor och Pascalidou som har grekiskt ursprung och kallar sig själv för blatte tyckte att både Krog och Svensson skrivit böcker som skildrar invandrare på ett bra sätt och inte använder klyschor som "mamma rör i stora grytan" som det lätt kan bli när man beskriver stora invandrarfamiljer.

Turk är helsvensk och heter egentligen Mattias och har haft det lustiga smeknamnet sedan han var liten. Han bor i Bromma och spelar basket bättre än vad han förstår själv. Ayla är en turkisk tjej i Rinkeby som spelar med invandrarlaget Akropol. Egentligen har de väl inget gemensamt förutom basketen men de dras till varandra trots att han är blyg och hon arg. De vill inte erkänna det för sina kompisar men till slut märker alla att det är något på gång mellan dem.

1 comment:

Boktokig Eva Boström said...

Jag skriver upp den på min läslista! :)

Ja, det är Le Clézio som skrivit Öken som är fransk-mauritsik! Om du inte har läst den så rekommenderar jag den varmt!