Friday, November 20, 2020

Julafton på den lilla ön i havet

Utläst 201120: Julafton på den lilla ön i havet av Jenny Colgan

Nu är jag tidigt ute med julböcker, men det var svärmor som lånat den och frågade om jag ville ha den efter henne och nu kan jag lämna tillbaka den på kommunbiblioteket så att flera hinner läsa den före jul. Jag tycker om Colgans mysiga miljöer, även fast jag vet att det är fullständigt groteskt att leva på en blåsig ö på vintern, efter ett halvår på Island. Jag håller inte koll på hur många böcker det är och hur de hänger ihop, om små öar och bagerier, som hon har skrivit och det spelar ingen roll för man kan hoppa in var som helst. Nu har jag fått hänga med till den lilla ön Mure i Skottland, med alla dess invånare och deras kärlekar och problem och det var fint. (Detta är tydligen den tredje och sista delen om Flora och Mure, läste jag nu.)

Flora ser inte fram emot julen som vanligt för hon har problem med sin pojkvän Joel. Hon vet att han har haft en tuff uppväxt och har svårt att visa känslor, och han verkar inte vara redo att flytta ihop med henne. Amerikanen Joel å sin sida älskar verkligen Flora, men är rädd för att såra henne för att han inte vet hur han ska kunna leva ett vanligt liv på den lilla ön. Saif är läkare och har hamnat på ön som flykting från Syrien med sina två små pojkar. Han vet inte om hans fru fortfarande lever och det är svårt att leva vidare med ovissheten. 

Julafton på den lilla ön i havet

No comments: