Thursday, September 20, 2018

Noll koll

Utläst 180919: Noll koll av Arnar Már Arngrímsson


Denna roman vann Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2016. Arnar Már är lärare och detta är hans första bok. Jag var utbytesstudent på Island 1992 och det är väldigt roligt för mig att få återvända till landet på det här sättet. Jag kan känna igen mig i den missförstådda femtonåringen och ser mycket av min missförstådda artonåring i Hannes. Kanske är det lite för skruvat och exotiskt för svenska ungdomar, men jag hoppas att de också tycker att det är kul att läsa om tonåringar i andra länder.


Hannes kommer från Reykjavík men blir skickad till sin farmor långt ute på landet som straff för att han har misshandlat en kille. Inte nog med att han knappt känner sin farmor, han blir förbjuden att använda mobil eller dator och mister på så sätt all kontakt med det liv han är van vid. Hans sommar hos farmor blir dessutom rena arbetslägret, han blir kommenderad att städa ur farmors gamla ladugård och han har ingen aning om hur man gör eller eller ens var man ska börja. Livet är bara jobbigt! Men så får han träffa Tómas, farmors granne, som ber honom om hjälp med att laga en videoapparat och det visar sig att han har ett barnbarn, Marta, som är det vackraste Hannes har sett. Hannes börjar vänja sig vid lantlivet och tycker inte längre att allt är så meningslöst, men han vet fortfarande inte vad han ska göra efter sommaren för han vill inte tillbaka till skolan.


Noll koll
https://www.adlibris.com/se/bok/noll-koll-9789187311536

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

datorförbud låter tufft... när våra barn var små, sa jag att om de är dumma, så fär de inte titta på tv... då fanns inget svtPlay so straffet förverkligades inte

Ylva said...

TV är fortfarande viktigt för många. Jag tittar nästan bara direkt och inte på dator/padda/mobil.