Wednesday, March 21, 2018

Till flickorna i sjön

Utläst 180321: Till flickorna i sjön av Elin Olofsson

Jag läste nyligen Olofssons nya roman Krokas och slogs av hur mycket jag tycker om hennes språk. Precis som när jag läste debuten Då tänker jag på Sigrid, och så kom jag på att det finns flera böcker av henne. Den här är också så fin! Hon hittar på alldeles egna spännande historier och människoöden. Det är lite jämtska uttryck och personer med olika sätt att uttrycka sig på, som Tomas som inte avslutar meningar ("Att det gått lite snabbt, menar jag, efter att du och jag.") och Evelina som är väldigt rätt på. Skildringen av miljön kring Östersund gillar jag också, med skogen och fjällen och de små byarna.

Helena har flyttat från byn och aldrig återvänt. Hon har flytt från minnena och begravt den flicka hon var, då när det otäcka hände. Hennes mamma som flyttat till Island har plötsligt börjat ringa henne igen, efter att knappt ha hört av sig sedan Helena var tretton, men Helena vet inte vad mamman vill. Helena har skilt sig och börjat jobba som städerska på sjukhuset där hon träffar på sin kusin Blåpojken, som ligger i en av sängarna. Först vill han inte prata med henne, men hon vill veta hur mycket han minns.

Till flickorna i sjön

https://www.adlibris.com/se/bok/till-flickorna-i-sjon-9789146226185

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips

Ylva said...

Hannele. Var så god! Jag tycker så mycket om hennes böcker!