Monday, March 12, 2018

Himmel och helvete

Utläst 180309: Himmel och helvete av Jón Kalman Stefánsson


Varför har jag inte läst den här boken förrän nu? Jag har fått den rekommenderad från olika håll, men först nu när mamma sa att jag borde läsa den gjorde jag det. Jag bodde på Island som utbytesstudent 1992 och känner väl igen mig i beskrivningarna av blåsten och havet, även fast jag aldrig var med ut på familjens fiskebåt. Jag tycker om Stefánssons språk, som är gammeldags ibland och modernt ibland. Kanske är det översättningen, men jag tycker att det fungerar. Det är den första delen i en trilogi, så nu har jag mera god litteratur av Stefánsson framför mig.


Romanen handlar om Pojken, som man aldrig får veta vad han heter. Han och hans bäste, och ende, vän Bárdur ska följa med ut och lägga långrev som de brukar göra. De andra männen är vana fiskare och kan inte tänka sig något annat, men Bárdur är annorlunda. Han har alltid med sig en bok, även till sjöss. Denna gång förstör boken för honom och han glömmer att ta med sig skinnkjorteln som ska skydda mot kölden och vätan på havet. Sex personer i en liten öppen båt ute på havet i mars, är farligt när det börjar blåsa. Det hjälper inte hur van fiskare man är när katastrofen nalkas.


 Himmel och helvete
https://www.adlibris.com/se/bok/himmel-och-helvete-9789185849802

4 comments:

Malin said...

Den här lät ju jättespännande!

Ylva said...

Malin. Ja, jag tyckte det i alla fall!

Hanneles bokparadis said...

tack för tips

Ylva said...

Hannele. Den är speciell, och bra!