Friday, December 29, 2017

Sköldpaddor hela vägen ner

Utläst 171228: Sköldpaddor hela vägen ner av John Green

Jag tyckte riktigt mycket om Var är Alaska? och Förr eller senare exploderar jag av Green och sedan har jag läst allt han skrivit men inte gillat lika mycket. Den här nya tycker jag är riktigt bra, förutom lite väl invecklade utläggningar om Star wars, fan fiction och astrologi som jag inte alls är intresserad av. Förhoppningsvis skrämmer det inte bort unga läsare. Att den är mörk och handlar om tvångstankar tror jag lockar särskilt unga tjejer som brukar gilla eländesböcker. Jag har inte haft tvångstankar på det sättet men varit deprimerad och kan känna igen hopplöshetstankarna. Green har själv haft problem med tvångssyndrom så han är väl insatt i hur det kan vara.

Aza är rädd för så många saker, men framför allt för att bli smittad av olika bakterier. Hon har en valk på ena långfingret som hon brukar trycka in nageln i tills det börjar blöda, tvätta med alkogel och sätta plåster på. Hennes bästa vän Daisy är totalt annorlunda och inte rädd för någonting. När de får veta att miljardären Russell Pickett försvunnit och är eftersökt av polisen bestämmer Daisy att de ska kontakta hans son Davis, som Aza träffat för många år sedan på ett läger, för att forska i var han är och få ut belöningen på 100 000 dollar om han hittas.

Sköldpaddor hela vägen ner
https://www.adlibris.com/se/bok/skoldpaddor-hela-vagen-ner-9789163899478?campaignId=75306bca-b2aa-4583-ba9d-3566f5585f31

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

läskigt att vara rädd för bakterier, utan dem dör vi

Ylva said...

Hannele. Jobbigt att vara rädd för allt...

tant Hannele said...

när jag var liten ung var jag rädd för mörker, för vatten för sotare, för hundar....