Tuesday, December 12, 2017

Den sorglöse hemsamariten

Utläst 171210: Den sorglöse hemsamariten av Mikael Bergstrand


Om man, som jag,  tycker om Bergstrands Indientrilogi som börjar med Delhis vackraste händer kommer man att gilla denna också. Det är samma slags humor men här handlar det om en skånsk kille som flyttar till Stockholm i början av 80-talet. Jag älskar 80-talsreferenserna och känner igen mycket även fast jag är lite yngre än ungdomarna i boken. Det är också kul att känna igen Stockholmsmiljön där de ibland rör sig på Söder där jag brukar bo hos släkt och vänner när jag är på besök.


Berättelsen börjar i Stockholm 1982. Olof Palme är statsminister, man har ännu inte hört talas om aids och det är en tid när allt känns möjligt. Matz Zern har flyttat från Skåne till huvudstaden för att slå världen med häpnad. Gärna som rockartist, men om det inte går så får det bli på något annat sätt. Att han egentligen inte har någon särskild talang bekymrar honom inte. Han brukar glida fram på sitt vackra utseende. Men Stockholm och världen låter sig inte så lätt läggas inför hans fötter och han tvingas börja arbeta som hemsamarit för att försörja sig. Han trivs rätt bra med jobbet trots allt och pensionärerna har mycket att berätta och lära honom. Och så träffar han på Carina som är litteraturstudent och inte alls imponerad av hans dryga framtoning. Men kanske han kan få henne att ändra uppfattning.


Den sorglöse hemsamariten
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9164205207

No comments: