Wednesday, June 21, 2017

Bitterfittan 2

Utläst 170620: Bitterfittan 2 av Maria Sveland


Jag tyckte om Bitterfittan och gillar tvåan också, fast det kommer inte att bli lika mycket debatt om den. Eftersom jag inte har barn kan jag inte relatera till hur det känns att vara ensamstående mamma, men jag känner många som pusslar med varannanveckaliv och ser hur svårt det kan vara. Jag tycker att det är befriande att läsa om en kvinna som trivs med att vara ensam ibland och som skaffar sig älskare som hon har olika mycket känslor för. Jag är väldigt lycklig i mitt äktenskap utan barn men med en man som kan göra alla traditionellt kvinnliga sysslor och hos oss är det snarare orättvist åt andra hållet för det är han som sköter det mesta med trädgård, hus, bilar, stuga och djur medan jag har hand om att handla, laga mat och diska.


För tio år sedan lämnade Sara man och barn för en veckas semester och tanketid på Teneriffa. Hon var bara 30 år men redan trött på familjelivet. Sedan dess har hon skilt sig från Johan som det i och för sig inte är något fel på, men kärleken tog slut. Hon märker att man sjunker i status som ensamstående och omgivningen dömer henne när hon tycker att det är skönt med barnfria veckor och träffar män bara för att ha sex. Som tur är har hon några nära vänner som hejar på, till exempel den excentriska grannen Edith och lesbiska Rilke som applåderade hennes beslut att lämna Johan.




Bitterfittan 2


http://www.adlibris.com/se/bok/bitterfittan-2-9789173436427

5 comments:

Hanneles bokparadis said...

nr 58 i bibliotekskön, läst den första

Ylva said...

Oj, hoppas att din bibbla köpt in flera exemplar!

Hanneles bokparadis said...

(jag beställer automatiskt från alla bibliotek i Göteborg... gratis, det är så ordnat, böckerna kommer från 21 bibliotek... eller... jag vet inte hur många? Och jag får lämna tillbaka i vilket bibliotek som helst. En bokbil kör mellan)

Ylva said...

Hannele. Vilket bra system! Jag visste inte att de har det så smidigt trots att jag har vänner som jobbar på Stadsbiblioteket och Universitetsbiblioteket.

Hanneles bokparadis said...

(och självklart förlänger jag hemma vid datorn :)

ni har väl Feminism pågår:
http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/06/feminism-pagar-av-sassa-buregren.html