Monday, May 08, 2017

Tre saker jag inte vet om dig

Utläst 170506: Tre saker jag inte vet om dig av Julie Buxbaum


Buxbaum har tidigare arbetat som advokat. Hon har skrivit flera böcker och det här är hennes första ungdomsbok och den första jag läser av henne. Jag tycker att den borde heta Tre saker du inte vet om mig, för det är mera vad det handlar om. Det är en bra bok för unga vuxna, och även för vuxna vuxna skulle jag säga. Förlaget Lavender lit är bra på sådana böcker som passar för många. Romanen jämförs med Rainbow Rowell, Jennifer Niven och Sarah Dessen och det är författare som jag gillar.


Jessie och hennes pappa har flyttat från Chicago till Los Angeles. Hon trivs inte alls med sitt nya liv på den snobbiga skolan där hon inte känner någon och saknar sin gamla klass och framför allt bästa vännen Scarlett. Men så börjar det komma anonyma mail från Någon Ingen, en person som säger sig vilja hjälpa henne att förstå sig på Wood Valley High School. Först tror hon att det bara är någon som driver med henne, men så börjar hon mailväxla och bli nyfiken på personen bakom de goda råden. En person som däremot inte är pigg på att de ska mötas på riktigt. De brukar nämna tre saker den andra inte vet och här har ju Någon Ingen ett övertag eftersom hen kan spana på Jessie i skolan utan att hon vet om det.


Tre saker jag inte vet om dig
http://www.adlibris.com/se/bok/tre-saker-jag-inte-vet-om-dig-9789187879227

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

hemlighetsfullt

Ylva said...

Ja, och spännande!

Hanneles bokparadis said...

fin högläsningsbok för mellanstadiet:
http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/05/en-bok-om-mej-ulla-bettan.html

Ylva said...

Hannele. Jag skulle gilla, gymnasisterna skulle tycka barnslig...