Tuesday, May 02, 2017

Min kompis Gunnar

Utläst 170429: Min kompis Gunnar av Nina Hemmingsson


Det är lite konstigt att Hemmingsson står som författare till den här boken för den består enbart av brev till henne från Gunnar Lundkvist som är serietecknaren bakom Klas Katt. Klas Katt räknas som en av de första svenska tecknade serierna för vuxna. Hemmingsson är också serietecknare och det är nog genom tecknandet de har träffats. Det framgår inte riktigt av boken, men efter att de träffats första gången började breven dimpa ned.


I flera år har Gunnar skickat maskinskrivna brev till Nina, ibland flera gånger i veckan. Det är lite av dagboksanteckningar och betraktelser. Ibland blir han absurd och påminner lite om författaren Erlend Loe i sitt sätt att uttrycka sig. Han skriver mycket om sin stuga utanför Flen och korna han träffar där. Det är ofta pessimistiskt men samtidigt komiskt. Jag läste boken för att min svägerska var kompis med Nina i ungdomen. Nina har gjort illustrationerna till boken. Det är en fin och annorlunda vänskap de har, och Nina som också är pessimistiskt lagd har fått mycket stöd och hjälp av Gunnar och hans små kluriga brev som muntrar upp en grå vardag.


Min kompis Gunnar


http://www.adlibris.com/se/bok/min-kompis-gunnar-9789175151168

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Loe är ju rolig på ett speciellt sätt.

Ylva said...

Hannele. Loe är väldigt speciell! Det är svårt att hitta något liknande.