Saturday, May 23, 2015

Dette er mine gamle dager

Utläst 150522: Dette er mine gamle dager av Tore Renberg

Det här är den femte romanen om Jarle Klepp. Jag läser gärna flera böcker om honom, men jag hoppas att det kommer att hända mera i hans liv. Här ser han tillbaka på en händelse i tonåren. Jag beundrar Renberg för att han kan skriva så mycket om så lite, samtidigt som jag önskar lite mer action. När jag tror att det ska krisa till rejält, att någon ska börja slåss, vara otrogen eller dö, så fortsätter dramat mest i Jarles huvud. Det är imponerande men lite för händelsefattigt. Jag tycker om språket, det är kul att läsa på norska och jag förstod nästan alla ord.

Jarle har nått en stabil punkt i livet. Han är 38 år och gift med Iselin som han har två små barn med; Åshild och Sven. Han har lagt det som varit bakom sig. Tills en nyårsafton när han åker för att köpa raketer som han såklart glömt att han skulle göra. I butiken står en kvinna han kände förr och hon vill gärna prata om deras gemensamma minnen och även om saker som Jarle inte vetat om. Han förstår inte varför hon börjar gräva i det förflutna. Det är obehagligt att prata om pappan som alltid var full, men han svarar motvilligt på hennes frågor.

Dette er mine gamle dager
http://www.adlibris.com/se/bok/dette-er-mine-gamle-dager-9788249509454

No comments: