Thursday, July 07, 2011

Världens lyckligaste folk

Utläst 110707: Världens lyckligaste folk av Lena Sundström

Nu får jag nog ta tillbaka att jag inte brukar läsa böcker från avdelning O (samhälls- och rättsvetenskap) för jag är inne på den tredje på en månad! Jag har läst Sundströms tidigare böcker Saker jag inte förstår -och personer jag inte gillar och Känns det fint att finnas en dag till? som jag båda gillar och den här har samma rappa stil. Hon är träffsäker och rolig mitt i all tragik hon berättar om, och väldigt bra på att iaktta och beskriva saker. Så här till exempel:

"I mitten på byggnaden väller en stor trappa ut genom entrén, flyter liksom ut mot sidorna och drar med sig människorna från husets innanmäte ut i solen. Placerar dem på olika nivåer, mobilpratandes, piprökandes eller bara väntandes. " (s.97)

Boken kom ut 2009 och Lena funderade över om Sverigedemokraterna skulle kunna komma in i riksdagen 2010 (vilket vi ju nu vet att de kunde) och vad det kan innebära. För att ta reda på det flyttade hon till Danmark där den danska motsvarigheten Dansk Folkeparti blivit stort på kort tid.

No comments: