Friday, September 17, 2010

Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig

Utläst 100916: Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig av Mark Levengood

Mark Levengood har skrivit en tredje ljuvlig liten bok med mysiga, fyndiga och ofta väldigt roliga anekdoter. Jag har hört honom två gånger på bokmässan och han säger att han ser som sin uppgift att göra människor glada. Det finns många som inte tål honom, men vad man än tycker om homosexuella i allmänhet eller hans mer provocerande make Jonas Gardell i synnerhet så förstår jag inte hur man kan tycka illa om Mark. Han är ju så snäll och harmlös och vill bara alla väl! Det är till stor del Ilon Wiklands förtjänst att böckerna är så fina; hon har fyllt dem med mjuka, härliga illustrationer. Mark är mycket tacksam över att han övertalat henne och det är även läsarna.

Flera av berättelserna i den här boken handlar om Marks morfar, som var en usel trollkarl men som släkten ändå lät hållas eftersom han blev så glad när han fick visa upp sig, hans mamma som inte kunde laga mat men en gång fick för sig att hon skulle göra lunch åt honom, och hans bror som aldrig förlåtit honom att han inte är den kanin han önskat sig. Här finns även historier om andra människor Mark stött på, som taxichauffören som slickade på hans kontokort, den arga nunnan och den vackra gynekologen.

5 comments:

Bajsugglan said...

Jag förstår inte varför man varken skulle gilla homosexuella, Mark eller Jonas. Herregud, det är ju 2010 nu! så det är bra att du tipsar om Mark så folk får upp ögonen för fina personer!

Tack för att du tipsade om boken, jag älskar Marks tidigare böcker, de är så tänkvärda och fina! Jag visste faktiskt inte att han kommit ut med en ny så än en gång tack, det gjorde min lördagsmorgon! Jonas också, hans böcker har betytt jättemycket för mig. "ett ufo gör en entr" och "jenny" var ju så jäkla bra. Nu blev det en hallelujakör för dem här, men å, jag gillar det så mycket.
Ha en fin lördag Ylva!

Boktokig Eva Boström said...

Ja, det är precis vad den är... ljuvlig!

Tack för tipset om matbloggen. Den ser trevlig ut!

Ylva said...

Jag gillar också Gardells böcker jättemycket!

Anonymous said...

Låter som en bra bok, har inte läst något av Mark än. Måste nog ändra på det.

Anonymous said...

Jag har precis lånat hem den här boken, älskade verkligen Sucka mitt hjärta men brist dock ej. Han skriver så underbart, Mark!