Thursday, September 09, 2010

Håpas du trifs bra i fengelset

Utläst 100908: Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski

Jag tyckte mycket om debuten Svinalängorna och gillar även denna. Förutom att jag tyckte första kapitlet var svårt att läsa för att det var så mycket talspråk. Alakoski är socionom och genusvetare och har synnerligen bra koll på vad hon skriver om, såvitt jag kan bedöma (men jag vet inte mycket om knarkare). Att hon har finskt ursprung märks också, men ibland blir jag lite irriterad när hon inte översätter de finska fraserna.

Sami blev satt i observationsklass för att han hade de vanliga problemen med aggressivitet, koncentrationsförmåga, läs- och skrivsvårigheter. Anni är hans syster som det går bra för, trots samma uppväxt med alkohol och fattigdom. Hon, hennes man och deras dotter längtar efter Sami, men ofta tappar de kontakten och Anni orkar inte träffa honom när han är påtänd. Det är svårt att tro på honom när han säger att han ska bli nykter och hela tiden får återfall.

5 comments:

klok som en bok said...

Jag gillade också denna, och Svinalängorna. Visste du att Svinalängorna har blivit film!?

Ylva said...

Ja, med vackra paret Rapace! Fast jag vet inte om jag vill se den, så mycket sorg och bedrövelse!

Boktokig Eva Boström said...

Den här har jag tänkt läsa, men inte kommit mig för.

Bitterfittan har jag läst, men inte Dårens dotter.

Hanneles bok-paradis said...

ibland skulle jag vilja läsa om lyckliga finnar :)

Ylva said...

Hannele. Läs något av Paasilinna eller Levengood.