Friday, April 11, 2008

Doktor Glas

Utläst 080410: Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

Jag läste Doktor Glas år 2000 för att min bror sa att det är romanen han skulle velat skriva. Jag förstod inte då vad det är som är så speciellt med den och nu när jag läste om den förstod jag det inte heller. Nu läste jag den för att jag ska läsa Gregorius av Bengt Ohlsson, och den handlar om samma personer. Det är vackert språk men en obehaglig historia.

Doktor Glas har fått pastor Gregorius som patient. Han tycker riktigt illa om honom trots att han aldrig gjort honom något personligt ont. När så pastorns unga vackra fru kommer till honom och ber att han ska be pastorn låta henne vara ifred för att hon äcklas så av hans närmanden, och dessutom har en älskare, så gör han henne till viljes. Först lurar han i pastorn att frun är sjuk och inte tål någon närgångenhet och när det inte hjälper hävdar han att pastorn själv är så hjärtsjuk att det är direkt livshotande med något sexliv.

No comments: