Monday, November 12, 2007

Tio saker

Utläst 071112: Tio saker jag hatar med mig själv av Randa Abdel-Fattah

Jag tyckte jättemycket om hennes förra bok Ser mitt huvud tjockt ut i den här? och denna är nästan lika bra. De handlar om liknande saker, unga tjejer i Australien med invandrarbakgrund. Jag är förvånad att de har så mycket invandrarproblematik i en så pass ung nation som Australien ändå är. Jag vill helt naivt tro att alla känner sig som invandrare mer eller mindre men så är det tydligen inte alls. I den här boken kämpar Jamilah för att få ihop sin splittrade identitet som född i Australien men med libanesisk-muslimsk bakgrund. I skolan kallar hon sig Jamie. Hon har blonderat håret och använder blå linser. När populäre Peter blir intresserad av henne blir hon rädd. Han vet ju inte alls vem hon egentligen är. Hon tycker inte om att lura sina vänner men känner sig tvungen eftersom hon inte vågar tala om hur det är för någon. Det är ohållbart att leva två helt olika liv hemma och i skolan och till slut möts hennes världar. Mycket bra och tänkvärd bok!

No comments: