Friday, November 09, 2007

Som jag vill vara

Utläst 071108: Som jag vill vara av Katarina von Bredow

Jag brukar tycka om Bredows böcker men Expert på att rodna, den senaste jag läste, gjorde mig besviken. Den kändes så väldigt kvinnofientlig vilket är konstigt när hon brukar skriva böcker om starka tjejer ur deras synvinkel. Jag är glad att den här boken verkligen handlar om en stark tjej och känns väldigt äkta utifrån en 15-årings synsätt. Inte för att jag kan identifiera mig med en tjej som blir gravid första gången men jag minns hur jag tänkte som tonåring och kan känna igen det, även fast jag var en väldigt barnslig femtonåring.

Jessica har spanat på Arvid länge. När de väl träffas på Paulas fest känns allt bara så rätt och de hamnar i säng. Det är första gången för båda och går väldigt snabbt och inte tänker de på att skydda sig. När Jessica blir gravid är naturligtvis det enda alternativet abort. Men Jessica börjar ifrågasätta tanken på rätten till fri abort. Måste inte det betyda att man själv får välja? Att man kanske INTE vill göra abort? Varför är det ingen som frågar? Inte ens hennes superalternativa mamma som är vegetarian och annars emot all form av dödande. Det här är en mycket bra debattbok om unga tjejers rätt att bestämma om de vill göra abort eller inte.

No comments: