Thursday, July 26, 2007

Saker jag inte förstår

Utläst 070724: Saker jag inte förstår - och personer jag inte gillar av Lena Sundström

Jag är ointresserad av politik och har ingen aning om vad partierna står för. Det är heller ingen garanti att man vet vad partien vill även om man är insatt. De senaste åren har nämligen sossarna gått mer och mer åt höger och moderaterna mot sådant som tidigare varit typiskt vänster. Stor förvirring alltså.

Lena Sundström känner jag igen från Fredrik Lindströms program Världens modernaste land, där hon var finurlig bisittare. Hon är visst också (vilket jag inte visste) frilansjournalist och skriver bland annat för Aftonbladet och Dagens Arbete, samt programledare för Kalla fakta. Hon säger sig ha skrivit den här boken för sin egen skull, för att det finns en massa saker hon inte förstår. Bra gjort, tycker jag, för hon har sannerligen grävt noggrannt i en väldig massa skräp och bortförklarade konstigheter. Hon har undersökt den avreglerade elmarknaden, den svenska alkoholpolitiken och Telia. På ett roligt sätt.

No comments: