Monday, November 22, 2021

Vinnarna

 Utläst 211121: Vinnarna av Fredrik Backman

Nu är jag besviken! Det här är den avslutande delen i trilogin om Björnstad och eftersom jag läst de andra ville jag veta hur det går, trots att jag är aggressivt ointresserad av hockey. Jag tycker om Backmans böcker och framför allt hans personer och deras relationer men den här boken är 700 sidor lång och det är på tok för mycket! Författaren har en kärlek till förklaringar av typen: 

De två skogssamhällena ligger så tätt intill varandra och så långt ifrån allt annat att det kändes som att emigrera.

och

Hon letade svar i ljuset och han i mörkret, hon i konsten och han i botten av flaskor, ingen av dem lyckades nog riktigt. 

En bok som är skriven sida upp och sida ned på det här sättet blir ganska tjatig. Ändå är boken lättläst för det är mycket spänning och händer saker hela tiden, men jag hade önskat att någon kunnat få honom att skala ned och ta bort mycket mer. Med halva längden hade det här kunnat bli en riktigt bra bok! Jag vet att det här är det största och svåraste han har skrivit och nu hoppas jag att han återgår till att skriva roliga böcker om utflippade saker som han är så bra på! 


Benji har dragit iväg utomlands och kommer att dö ung. Maya har flyttat till Stockholm för att gå musikskola, men har svårt att komma över våldtäkten. Våldtäktsmannen Kevin flyttade till en annan stad. Rivaliteten mellan hockeylagen i Björnstad och Hed blossar upp då och då men när det är prat om att slå ihop klubbarna står de eniga om att det inte får hända. 



Sök - Adlibris Bokhandel för bibliotek & offentlig verksamhet

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

har inte läst trilogin, inte sett filmatiseringen heller

Ylva said...

Hannele. Jag vill nog inte se filmen, den verkar otäck.

Hanneles bokparadis said...

ja, sett snuttar