Monday, October 25, 2021

Hägring 38

 Utläst 211024: Hägring 38 av Kjell Westö

Westö är en skicklig författare som skriver vackert om sitt Finland. Romanen är skriven på svenska och ibland uppfattar man finlandssvenska uttryck som "hur menar du riktigt?" och det tycker jag om. Jag hörde honom berätta om boken på litteraturkryssningen med tidskriften Vi år 2014, men har inte kommit mig för att läsa den förrän nu. 


Boken är mycket välskriven och spännande, men ibland lite för komplicerad för mig som inte kan Finlands historia så bra, och att jag inte hänger med riktigt berodde även på att jag pausade boken för att läsa andra det var bråttom med, så där kan jag inte skylla på att det är författaren som är osammanhängande. Det är intressant att läsa om tiden före andra världskriget. 

Historien utspelar sig 1938, i en tid då Hitlers politik är omtalad. Claes Thune, kallad Klabben av dem som känt honom länge, är med i Onsdagsklubben i Helsingfors med gamla vänner. Där diskuterar han politik men blir alltmer oense med de andra medlemmarna. Thune skriver artiklar om utrikespolitiken och skaffar sig fiender. Han är advokat med egen byrå, men är ganska ointresserad av den. Det blir lite lättare när han anställer fru Wiik som är en duktig sekreterare. Hon dras tyvärr med gamla minnen från inbördeskriget då hon som sextonåring var med om vidriga saker hon inte kan glömma. En dag när Onsdagsklubben har möte får hon höra en röst hon känner igen som hon inte ville höra igen. 






2 comments:

Hanneles bokparadis said...

nån gång ska jag väl läsa Wästö

Ylva said...

Hannele. Ja, du kan mer om Finlands historia än jag. Han är bra!