Tuesday, May 11, 2021

Teodlarens hustru

 Utläst 210510: Teodlarens hustru av Dinah Jefferies

Den här romanen låter intressant men det funkar inte för mig. Nu låter det jättekonstigt att jag som bibliotekarie inte gillar tjocka böcker, men det är verkligen så! Efter halva boken var jag redan trött på den och jag vill hellre läsa många kortare böcker (upp till 400 sidor.)

Titta här, så små bokstäver!

Jag jämför med boken jag läser nu, som är lättläst och bra, min typ av bok! (Vi röstar om vi saknar mamma av Nina Pascoal.) 


Vi läser Teodlarens hustru i min bokcirkel nu, annars hade jag inte läst den. Det ska bli intressant att se vad de andra tycker om den. Jag retar mig på att det handlar så mycket om utseende, en massa vackra människor med tjusiga kläder, och även miljöerna är bedövande vackra. Historien är gripande, men det är språket som inte tilltalar mig. Författaren föddes i Malaysia men flyttade till England när hon var nio år. Hon älskar Asien och åker ofta dit och nu är hon författare på heltid. 

Gwendolyn är bara nitton när hon flyttar från England till Ceylon. Hennes man Laurence är dubbelt så gammal, men de är djupt förälskade och hon ser fram emot sitt nya liv på teplantagen. Hon blir dock snabbt besviken när Laurence är upptagen med arbetet på teodlingen och knappt har tid med henne. Gwen blir snabbt gravid, men när hon föder tvillingar uppstår ett problem ingen hade kunnat ana. Hon får stöd av tjänarinnan Naveena, men vet inte vem hon kan lita på annars. 

No comments: