Monday, April 26, 2021

Osebol

 Utläst 210426: Osebol av Marit Kapla


Boken fick Augustpriset 2019 som Årets skönlitterära bok och det tycker jag är konstigt, dels för att den är mer fakta och dels för att den är skriven som en enda lång dikt på 800 sidor och består av intervjuer, så den är riktigt svår att genrebestämma! För mig är den intressant eftersom jag bott ett år på Klarälvdalens folkhögskola i Stöllet några km från Osebol och där var Marits mamma bibliotekarie. Jag intervjuade faktiskt henne som en uppgift på presslinjen. Boken Osebol är en viktig del i att berätta om glesbygden och kämpa för den, men som roman är den obegriplig! 


Marit har gjort ett otroligt jobb med att intervjua alla som bor i Osebol, men jag tycker att det hade passat bättre som en reportagebok för en hembygdsförening eller liknande. Alla människor har talat med Marit som en av dem, eftersom hon kommer från byn, och ibland är det svårt att hänga med. Jag är förvånad över att den blivit så uppmärksammad faktiskt. Boken är skriven med dialektuttryck och en sida kan se ut till exempel så här: 


De som har

och de som inte har.


De som hyr

och de som har

kan man säga.


Och så det här ni och vi. 


Lars Jörlén f.1946

Sid. 379




Osebol - Marit Kapla - inbunden (9789188035301) | Adlibris Bokhandel

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

annorlunda sätt att berätta, gillade boken.

Ylva said...

Hannele. Jag tyckte mest att det blev konstigt.

TEFL Courses said...

Thiis is great