Friday, February 26, 2021

Fördelen med olycklig kärlek

 Utläst 210225: Fördelen med olycklig kärlek av Becky Albertalli

Jag har lånat hem en massa ungdomsböcker och älskar att läsa om tonårsproblem med hög igenkänningsfaktor. Här blir jag i och för sig överrumplad av det amerikanska samhället, lesbiska mammor och andra sorters sexualitet, men det är mycket jag känner igen från när jag var sexton. Osäkerheten kring kroppen, vem som ska kunna tycka om mig och känslan av att vara kär i någon som är onåbar och som man inte ens vågar prata med. Albertalli bor i Atlanta och har tidigare varit psykolog, något som gör att hon kan skriva om ungdomars känslor på ett äkta sätt, omväxlande med humor och blodigt allvar. 


Molly har en tvillingsyster som heter Cassie. De har samma mamma och samma pappaspermadonator, men är väldigt olika. Molly är överviktig och blyg, Cassie smal och framåt. Där Cassie är öppen med att hon är lesbisk är Molly hemlig med alla sina förälskelser, hon vill hellre fortsätta att drömma om killarna än att flirta med dem och kanske få ett nej. Tvillingarna brukar berätta allt för varandra, men när Cassie träffar en tjej förändras något mellan dem och Molly känner sig utanför även fast Cassie frågar om hon vill följa med på saker. 




No comments: