Tuesday, January 26, 2021

Som ett träd i skogen

 Utläst 210126: Som ett träd i skogen av Vibeke Olsson


Det har kommit ut en sjunde del i serien om Bricken som började med Sågverksungen, men jag upptäckte att jag inte läst den sjätte delen så jag lånade hem den nu. Jag trodde först att det skulle bli en trilogi och blev glad när det fortsatte att komma flera böcker. Det är så spännande att läsa om Sverige förr i tiden och nu är vi framme vid 1918 när min mormor föddes. En tid som inte är så länge sedan och samtidigt har det hunnit hända så mycket på hundra år! Olsson är duktig på att beskriva vanliga människors liv så att det blir levande och intressant trots att det mest var vardag och slit. 


1918 har Bricken hunnit bli femtio år och första världskriget pågår. De tvingas äta sirapsvatten till gröten igen då mjölken har blivit för dyr. Bricken är tacksam för det hon har men är både tveksam och positiv till den nya tiden. Hon tycker att det är på tok för sent att börja arbeta när man är tolv, men samtidigt är det fint att få ha lillpojken Edvin hemma så länge som möjligt och unna honom att få leka. Det är svårt att gamlas och hamna emellan när förändringarna kommer. Hon beundrar äldstesonen Nikanor för att han vågar diskutera med högrestående, men hon tycker att han är lite väl hetlevrad och önskar inte alls blodig revolution som han tycks göra. 



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

har nog inte läst hennes bocken

Ylva said...

Hon har skrivit många bra böcker, till exempel Ulrike och kriget.