Tuesday, November 10, 2020

Inställd resa till Sabarmati

Utläst 201109: Inställd resa till Sabarmati av Majgull Axelsson

Jag har läst allt av Axelsson och tyckt om och så även denna gång. Dock har hon här ibland en onödig inblandning av läsarna; "Vi vet att det inte är så, men hon vet det inte" och liknande. Jag tycker om att vara den allvetande läsaren utan att bli påmind om det, men för övrigt är det välskrivet och med bra flyt. Jag hörde ett par samtal med Majgull på bokmassan.se (Tips för den som är nyfiken; man kan titta gratis fram till årsskiftet.) och det är intressant och fruktansvärt att rasismen blivit allt vanligare, även i hennes gamla hemstad Nässjö.  

Fatima är adopterad från Indien av Magdalena, som längtat efter ett barn, och prästen Henrik som vill ha ett eget barn, ett "riktigt" barn som han säger. Lykke är lärare och kusin till Magdalena och hon tar hand om Fatima när föräldrarna inte klarar av det. Fatima är trött på att vara annorlunda och efter studenten byter hon namn till Meera, som hon egentligen heter, suddar ut hela sin bakgrund och försvinner. Lykke blir förtvivlad och drömmer om att hitta henne igen. En dag förändras hennes liv när hon blir misshandlad och blir liggandes länge på sjukhus. 

https://www.adlibris.com/se/bok/installd-resa-till-sabarmati-9789113110097?campaignId=dea791fd-d901-4bfd-a493-13d1c5c1962e


3 comments:

Anonymous said...

Hoppas allt är bra nu i dessa Corona tider <3

Här kommer några supertips från mig <3

Min favorit:

https://invite.bestsecret.se/VZS-8D3-K3M?c=se&utm_campaign=copylink_invitation&utm_medium=copylink&utm_source=invitation&utm_content=registration

Även:

https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817

Jag handlar genom denna sidan för att få pengar tillbaka:

www.refunder.se/b/Spara50länk https://invite.bestsecret.se/VZS-8D3-K3M?c=se&utm_campaign=copylink_invitation&utm_medium=copylink&utm_source=invitation&utm_content=registration

Hanneles bokparadis said...

Majgull var på Hisingen, väldigt trevligt att lyssna till

Ylva said...

Jag har hört henne live några gånger och hon är duktig både på att skriva och berätta.