Friday, November 27, 2020

Innan snön faller

Utläst 201126: Innan snön faller av Helena Kubicek Boye 

Jag brukar inte läsa deckare för jag tycker inte om att bli skrämd, men den här var jag nyfiken på för att den handlar om Säter och fasta paviljongen där de allra farligaste psykiskt sjuka satt. Svartenbrandt och Quick fanns där till exempel och trots att det var en av de säkraste anstalterna i landet hände det att någon rymde och då kunde de dyka upp i Hedemora där jag bodde. Säters sjukhus finns kvar men fasta paviljongen stängde 1989 och kommer nog snart att rivas, mycket blev förstört i en brand, men än så länge står byggnaden kvar och är skrämmande. Författaren har själv jobbat som psykolog i Säter och är väl insatt i ämnet. Romanen är spännande, men inte riktigt i min smak, fast jag kan rekommendera den till dem som vill ha något otäckt men lättläst.

Anna Varga är nyutbildad psykolog och har fått jobb på den rättspsykiatriska kliniken i Säter. Hon kommer från början från Simrishamn och har bott i Stockholm, men nu har hennes kompis Lina lockat henne till Dalarna. Hon är pigg på att starta sin nya tjänst och nyfiken på patienterna som hon ska ha terapi med, men blir snabbt indragen i något hon egentligen inte borde peta i. Någon lämnar mystiska lappar i hennes brevinkast, hon blir varnad för "de andra" och rum 55, vad nu det är för något. När en av patienterna hittas död blir hon inblandad för att Lina behöver hjälp. Hon behöver prata med någon men vet inte vem hon kan lita på. 

Innan snön faller

No comments: