Saturday, September 12, 2020

Efter det som hände

 Utläst 200911: Efter det som hände av Åsa Ringdahl


Det här är en fristående fortsättning på debutromanen Det handlar om oss och båda är fina ungdomsböcker om relationer. Jag tycker om att handlingen i böckerna är förlagd till Östersund, en trevlig stad som jag besökt när jag hade en kompis där. Jag hade glömt mycket av vad som hände i den första boken, men det gör inget för nu får vi lära känna nya ungdomar som inte var så viktiga i debuten. Det känns äkta och fint att läsa om vardag och vanligt liv bland tonåringar, det är bara ibland de uttrycker sig lite väl vuxet. Jag har väl aldrig hört en tonåring säga "ingen orsak" som svar på tack, men för det mesta flyter dialogen på bra. 

Fanny och Simon har känt varandra och varit vänner hela livet. De bor även grannar så det är naturligt att ses. Tills det en dag blir komplicerat. Det är sista året på gymnasiet och Simons tjej Amanda har sagt att de ska ta en paus. Simon förstår inte riktigt vad det betyder, är de inte tillsammans längre? När Fanny kommer hem till honom för att fika slutar det med att de har sex. Efter det vet de inte hur de ska hantera situationen. De vill ha kvar varandra som bästa vänner, men sexet ställer sig emellan och de kan inte längre prata med varandra som förut. 

Efter det som hände

https://www.adlibris.com/se/bok/efter-det-som-hande-9789176972472

Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

No comments: