Thursday, August 27, 2020

Det kommer aldrig vara över för mig

 Utläst 200825: Det kommer aldrig vara över för mig av Mhairi McFarlane

McFarlane skriver roliga böcker om kvinnor med kärleksproblem. Det är lättläst men ändå smart, för det mesta, men för ovanlighetens skull blir jag besviken på slutet. Jag vill att det ska sluta lyckligt, men det här blir lite för smörigt tyvärr. Men jag älskar de brittiska miljöerna och längtar till engelska pubar, så jag njuter av resten av boken. Romanen heter Don´t you (forget about me), en låt med Simple Minds som på svenska blivit översatt till en Håkan Hellströmtext. Obegripligt för dem som inte hört låtarna, kul för oss som vet. 


Georgina Horspool är trettio år och borde verkligen få ordning på sitt liv. Men ödet vill något annat. En dag går allt åt skogen; hon får sparken från ett i och för sig tråkigt jobb på en sunkig restaurang i Sheffield och dyker därför oväntat upp hemma hos sin pojkvän mitt på dagen, och ertappar honom med en annan kvinna i sängen. Pojkvännen är ståuppkomikern Robin McNee som inte verkar förstå problemet utan vill ha tillbaka henne. Han använder intima detaljer i sina ståuppnummer och Georgina vet inte hur hon ska få stopp på honom. Georgina får ett nytt jobb men upptäcker att chefen är hennes ungdomskärlek Lucas McCarthy. Det verkar som om han inte minns henne, men hur kan det vara möjligt efter den som hon tyckte himlastormande kärlekshistorien de hade tolv år tidigare?


Det kommer aldrig vara över för mig

https://www.adlibris.com/se/bok/det-kommer-aldrig-vara-over-for-mig-9789150944556

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

tack för tips 🇬🇧

Ylva said...

Hannele. Inte hennes bästa, men som sagt mysigt med det brittiska.

Hanneles bokparadis said...

på väg till biblioteket och hämta denna

Ylva said...

Hannele. Hoppas att du gillar den.