Saturday, July 11, 2020

Ljuset vi inte ser

Utläst 200710: Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr

Denna roman kom ut 2014 och på svenska 2016 och jag har tittat på den flera gånger tidigare utan att låna hem den, för jag har varit avskräckt av att den är 600 sidor lång. Det är en fantastisk bok, men mycket riktigt är den för tjock för mig och jag har problem att hänga med när det växlar fram och tillbaka i tiden. Det är svårt att skriva om den utan att avslöja för mycket, men jag är konfunderad över slutet och är osäker på vad som egentligen hände. Det är tråkigt när jag läst så långt för att få veta!

Marie-Laure är en blind sextonårig flicka som bor med sin pappa i Paris under andra världskriget. De flyr till Saint-Malo men där är det också farligt. Werner är en ung tysk pojke som bor på ett barnhem och blir värvad till Hitlerjugend. Han är duktig på allt som har med radioapparater att göra och får arbeta med att leta efter otillåtna sändare under kriget. Detta för ungdomarna samman trots att länderna är fiender.

Ljuset vi inte ser
https://www.adlibris.com/se/bok/ljuset-vi-inte-ser-9789187441769

2 comments:

Robert W said...

Jag tyckte den här boken var riktigt bra, men författaren hade gärna fått skala bort ett par hundra sidor.

Ylva said...

Ja, den är för lång och för svår att hänga med i för mig.