Monday, June 22, 2020

Punkpoet med svensk brytning

Utläst 200618: Punkpoet med svensk brytning av Louise Halvardsson

Halvardsson är poet och författare och kommer från Nässjö. Hon har bott tio år i Brighton och flyttade därefter till Göteborg. Hennes debutroman Punkindustriell hårdrockare med attityd är en ungdomsbok och denna är en fristående uppföljare och handlar fortfarande om den svenska tjejen Amanda. Denna bok är för vuxna och handlar mycket om sex och droger och jag tycker inte att den passar för yngre ungdomar. På folkbiblioteket där jag lånade den står den på en hylla för unga vuxna och det tycker jag är lämpligt.

Oavsett om det är fiktion eller inte är det väldigt självutlämnande och känns som om mycket har hänt på riktigt. Jag har hört Louise uppträda på poetry slam och även där uttrycker hon sig personligt, rått och naket. Även fast det England hon beskriver är smutsigt och ruffigt längtar jag dit! Kanske inte efter de rivningshotade ockuperade rucklen, men efter pubarna, fish and chips och den avslappnade stämningen som jag älskar i Southend-on-sea där min mans mormor bodde.

Amanda har gått ut gymnasiet i Nässjö och åker till Brighton där hennes kompis Kim lovat henne att hon ska få bo och att hon ska lära upp henne i livets skola. Men när Amanda väl kommer dit försvinner Kim. Hon säger att Amanda får ta över hennes rum, hennes jobb, hennes kompisar och hennes älskare, allt utom Mannen kan hon ta. Mannen är en av killarna hon får dela lägenhet med och han är otroligt tilldragande och flörtig så det blir svårt att låta bli honom.

Punkpoet med svensk brytning
https://www.adlibris.com/se/bok/punkpoet-med-svensk-brytning-9789198345698

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

kul tips

Ylva said...

Hannele. Du kanske kan gå och lyssna på henne på något uppträdande i Göteborg.