Tuesday, April 21, 2020

Vuxna människor

Utläst 200420: Vuxna människor av Marie Aubert

Jag tycker om norska moderna författare som Nina Lykke, Anne B. Ragde och Erlend Loe. Kulturen är väldigt lik den svenska, men de har ofta ett sätt att beskriva saker som är direkt och roligt även i de mest svåra situationer. Så är det även i denna korta bok som är en debutroman. Tidigare har Aubert givit ut en novellsamling men den finns inte på svenska. Jag läser i och för sig gärna på norska, men det är lite svårt att få tag i böcker på olika språk. Nu tittade jag på Adlibris och där finns novellsamlingen, men jag vill inte betala 147 kronor för en pocket utan brukar låna böcker. Aubert är född 1979 och jag hoppas på fler bra romaner av henne.

Ida är en barnlös arkitekt som fyllt fyrtio. Hennes biologiska klocka har börjat ticka och hon funderar på att frysa in ägg tills hon hittar en lämplig pappa. Hon har egentligen aldrig haft något stadigt förhållande utan brukar träffa män som redan har flickvän/fru. Hon tar bussen till familjens stuga för att fira mammans 65-årsdag. Dit kommer Idas syster Marthe med sin sambo Kristoffer och hans dotter Olea, mamma och hennes sambo Stein. Det ska bli några härliga dagar tillsammans är det tänkt, men Ida är inte beredd på att Marthe ska ha en stor nyhet.

Vuxna människor

https://www.adlibris.com/se/bok/vuxna-manniskor-9789146236160?campaignId=f457581d-2235-4859-a7ae-f513a571d23e

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

fin samtida berättelse, lätt att känna igen sig

Ylva said...

Hannele. Ja, den var lätt att tänka sig in i.