Wednesday, October 09, 2019

Hålla andan

Utläst 191009: Hålla andan av Flora Wiström


Jag tycker om Wiströms språk och läser hennes blogg ibland.
https://flora.baaam.se/


Hon har även skrivit ungdomsboken Stanna som gavs ut när hon bara var 22 år gammal, men känns väldigt mogen precis som denna.
https://ylvarosen.blogspot.com/search?q=wistr%C3%B6m+stanna


Kanske kommer jag aldrig att vänja mig vid att unga människor kan vara så vuxna, det hände aldrig mig. Däremot kan jag känna igen mig i den här boken; det där med att beundra en tränare är nog väldigt vanligt och när jag var 15 hade vi en volleybolltränare som var 27 som vi tyckte om. Jag känner inte till simvärlden särskilt väl, men kan tänka mig att det kan vara en plats för olämpliga relationer mellan ungdomar och tränare med alla dessa av- och lättklädda kroppar...


Mina är ett så kallat öronbarn, som alltid haft problem med öronen när hon varit i vatten. Hennes storasyster Daria däremot föddes i ett badkar och har simning som enda intresse. Hon tränar jämt och pressar sig hårdare och hårdare. När Daria plötsligt försvinner blir Mina orolig. Deras föräldrar vet inget, då de är bortresta, och det tar ett tag innan hon kan övertyga lillebror Sam om att det är allvarligt. Han tycker att hon är vuxen och kan ta hand om sig själv, men Mina anar att något är fel eftersom Daria tränat så hårt inför SM och inte svarar i telefon. Inte ens hennes tränare Rickard har hört något om vart hon tagit vägen.


Hålla andan


https://www.adlibris.com/se/bok/halla-andan-9789178034253?campaignId=6de2d3fa-40d9-4d0a-b5dc-e3b7bc5c12b7

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar intressant... själv tyckte jag att jag var mogen vid 16, har inte hänt så mycket efter det

Ylva said...

Mycket bra ungdomsbok!