Tuesday, September 10, 2019

Änglar

Utläst 190909: Änglar av Marian Keyes


Jag tyckte jättemycket om Keyes tidiga böcker, men tyckte att hon blev tråkig efter ett tag. Hon har haft depressioner och nu tror jag inte att hon skriver romaner längre, men hon är fortfarande chicklitdrottningen för mig! Ibland är det skönt att läsa den här sortens böcker som varvar humor med allvar och jag blev glad när jag kom på att det fanns en bok i serien om systrarna Walsh som jag inte hade läst. Den här romanen kom ut 2002 och på svenska 2003, men då hade jag en lässvacka så därför blev den bortglömd. Den är rolig och det är med nostalgi jag läser om tiden före sociala medier.


Maggie Walsh är den äldsta av de fem systrarna och har alltid setts som den ordentliga av dem. Hon gifte sig med sin ungdomskärlek Garv och har ett tryggt sekreterarjobb. Men så rasar allt! Det är knappast hennes fel att Garv varit otrogen, men det får ändå hennes föräldrar att bli besvikna på henne. Hon orkar inte med sitt kaotiska nya liv i Dublin så hon åker till sin kompis Emily i Los Angeles. Tanken är att hon ska stanna där i en månad för att läka sina sår, men mycket hinner hända på den tiden. Hon får rycka in och hjälpa Emily, som är manusförfattare, med att försöka få hennes manus antagna av den labila filmindustrin där alla säger att de "äääälskar Emilys manus", men sedan händer det ändå inget. Maggie charmas av Troy (en opålitlig filmproducent),  Lara (en lesbisk och otroligt vacker kvinna) och andra fascinerande personer i det alltid soliga LA.


Änglar (inbunden)
https://www.bokus.com/bok/9789113012254/anglar/

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite nyfiken på denna, fast mitt liv inte kaotiskt

Ylva said...

Trevlig när man vill ha något lättsmält.