Friday, June 07, 2019

Spegeln i rummet utanför

Utläst 190602: Spegeln i rummet utanför av Stina Nilsson Bassell


Jag fick ett mejl från författaren som frågade om jag ville ha ett recensionsexemplar och jag blev nyfiken eftersom historien utspelar sig i Finnveden som ligger nära där jag bor. Själva idén är inspirerad av en verklig avrättning i Småland år 1673 och den vävs samman med att en kvinna år 2006 får tag i en gammal skrivbok. Jag tycker att historien är fin, men har lite svårt att hänga med i svängarna ibland då det kan vara lite osammanhängande och tyvärr många skriv- och grammatikfel.


År 1673 flyr Elsa undan sin pappa, med fara för sitt liv. Hennes man och systerdotter har dödats till följd av ett brutalt mord som Elsa var vittne till. Hon klär ut sig till man och rider iväg för att söka skydd. År 2006 är Suset less på både sin make och sin tonårsdotter. Hon besöker en äldre kvinna och får höra talas om en skrivbok från 1600-talet. Kan den ha något med hennes eget liv att göra?




2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag har läst I mjölnarens spår av henne, lite tuff bok

Ylva said...

Intressant tema.