Monday, February 04, 2019

Orden som formade Sverige

Utläst 190201: Orden som formade Sverige av Elisabeth Åsbrink


Jag tycker så mycket om Åsbrinks språk så att hon kan få mig att läsa de mest skilda saker, som hennes förra bok 1947. Det trodde jag ändå inte, att jag skulle läsa en hel bok om ett särskilt år, men så som hon skildrar det blir det intressant. Nu är jag ju intresserad av språk, men läser sällan faktaböcker om det, men denna är riktigt bra och fasinerande! Åsbrink berättar att hon skrivit denna bok för att det roade henne och det märks att hon är genuint intresserad av språket. Det är välformulerat och gjort med grundlig research.


Det börjar med år 98 efter Kristus. Det var första gången ordet svioner nämndes och det var den romerske historikern Tacitus som skrev det i sitt verk Germania. Sedan fortsätter Åsbrink framåt genom tid och ord från Torshammare på 700/900-talet fram till #metoo 2017. Hon skriver i korta kapitel om hur olika talesätt och uttryck har kommit till, var de dykt upp första gången och hur de påverkat svenskarna. Det handlar mycket om värderingar och tankar om vad som är typiskt svenskt.


Orden som formade Sverige
https://www.adlibris.com/se/bok/orden-som-formade-sverige-9789127156319

No comments: