Monday, February 25, 2019

Jag som var så rolig att dricka vin med

Utläst 190221: Jag som var så rolig att dricka vin med av Rebecka Åhlund


Jag följde länge Åhlund som krönikör i Amelia och gillar hennes roliga och rättframma stil. Nu har hon skrivit en bok om hur det varit att vara nykter i ett år, efter att ha insett att hon var tvungen att sluta dricka. Boken är viktig för andra som vill sluta dricka, och för anhöriga. Det är oerhört imponerande att hennes man stannat kvar och att hon ändå var så kallad "högfungerande alkoholist" fast hon drack varje dag. Åhlund är stark och detta är en mycket personlig berättelse, som jag tror kan vara bra att läsa för dem som tror att de är ensamma i världen om sina känslor och problem. Hon skriver själv att alkoholister sällan vill erkänna att just de har problem och att de kan sluta när de vill.


Rebecka skäms för att hon inte varit en riktig mamma till sina två flickor, en sådan som alltid finns där och stöttar, skäms för att hon inte varit en bra fru. Hon älskar såklart sin familj, men hon älskar även vinet, kanske inte alltid smaken för hon nöjer sig med vad som helst, men känslan av att vara full och obekymrad. Hon tänker hela tiden på hur hon ska kunna få tag i mera vin, hur hon ska kunna dricka och göra sig av med flaskorna utan att det märks. Dagen före hennes 40-årsdag dyker hennes familj och vänner upp. De överraskar henne med en fest, men det första hon tänker är "nej, nu ska de lägga in mig på rehab". Hon bestämmer sig för att själv ta itu med drickandet och börjar gå på möten för alkoholister. Det är inte lätt, men hon får stöd i gruppen och vet att hon måste vara nykter nu. Vi får följa hennes första år som nykter alkoholist och även bakgrunden till varför det blev som det blev. Drickandet eskalerade när familjen flyttade till London, men hon har alltid haft en missbrukarpersonlighet. Det kan vara att köpa klänningar på internet, ta hand om hemlösa hundar, äta valnötter...


Jag som var så rolig att dricka vin med : rapport från ett år som nykter alkoholist
https://www.adlibris.com/se/bok/jag-som-var-sa-rolig-att-dricka-vin-med-rapport-fran-ett-ar-som-nykter-alkoholist-9789127160118

No comments: