Thursday, January 03, 2019

100 balla ställen i Köpenhamn

Utläst 181230: 100 balla ställen i Köpenhamn av Valle Westesson

Det känns lite orättvist mot denna bok att jag nyligen läst Köpenhamn för foodisar av Erik Eje Almqvist för den tyckte jag var fantastiskt kul att läsa. Den är så välskriven och det märks att författaren är en van krogbesökare och journalist. Westesson känner jag inte alls till och ibland stör jag mig över att han skriver "sej", "dom" och på något ställe till och med "va" i stället för "vara", men om jag bortser från det så är det roliga beskrivningar av alla "balla" (är det förresten någon som använder det ordet nu för tiden?) ställen i Köpenhamn.

Boken är från 2016 och redan ställe nummer två blir sorgligt, för det är Raketmadsens rymdlaboratorium, innan han försvann i U-båten med Kim Wall. Men det kan ju inte författaren rå för. Boken är indelad i märkliga, vackra, coola, historiska och kuriotiska ställen och det finns verkligen något för alla. Många av ställena kände jag redan till, men de flesta är nya så det ska bli kul att åka till Köpenhamn och gå runt och titta. Jag är till exempel nyfiken på de tre havfruar som finns, Taarnet och Langelinie kai.

100 balla ställen i Köpenhamn
https://www.adlibris.com/se/bok/100-balla-stallen-i-kopenhamn-9789188743367

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tänk, vi besöker staden för sällan

Ylva said...

Jag är där ofta och älskar Köpenhamn!