Wednesday, December 05, 2018

Svag is

Utläst 181205: Svag is av Sofia Nordin


Det här är en lättläst ungdomsbok från LL-förlaget av Nordin som tidigare skrivit flera ungdomsromaner. Jag har inte läst något av henne tidigare, men vill göra det nu för hon skriver riktigt bra och historien griper tag i mig direkt. Den handlar om ett par lite stökiga men ganska vanliga tonårskillar som råkar göra något hemskt. Jag kan tänka mig in i hur huvudpersonen känner, när hans bästa vän går för långt. Det här är en bra bok för ungdomar som har läsproblem.


Eddi och Alex är bästa kompisar och har alltid varit det. En dag åker de skridsko på en sjö med klassen. För att imponera säger de att de ska åka tre varv runt sjön när de andra åker ett eller två. Mitt ute på sjön åker de förbi Marit, som är urdålig på att åka skridskor och stapplar fram på sitt första varv. De börjar reta henne och dra i henne för att hjälpa henne att åka fortare. Alex drar ut henne där isen är svag, släpper taget och Marit trillar i. I stället för att hjälpa henne upp åker de därifrån. Dagen efter får de veta att hon drunknat. Vänskapen sätts på prov när Alex vill att de ska ljuga om vad som hänt.


Svag is


https://www.adlibris.com/se/bok/svag-is-9789188073273

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

väldans, kanske bra diskussionsbok

Ylva said...

Ja, bra om man vill prata om mobbing och grupptryck.