Friday, December 07, 2018

Köpenhamn för foodisar

Utläst 181205: Köpenhamn för foodisar av Erik Eje Almqvist


Jag har aldrig läst en matbok förut! Det här är något annat än en receptbok, det är mera recensioner av olika matställen i Köpenhamn och det intresserar mig. Jag tycker inte om att laga mat, men är väldigt förtjust i att äta goda saker. Författaren är en svensk som bor i Köpenhamn och väl känner till staden och dess krogliv. Han har totalt annorlunda smak mot vad jag har; han skriver lyriskt om fermenterade grönsaker, starka kryddor, naturvin, öl och kaffe medan jag gillar socker, fett, vitt mjöl och vanligt vin. Men det är ändå jättekul att läsa om hur han upptäckt håliväggenrestauranger och andra obskyra små ställen som inte ens köpenhamnarna själva känner till.


Jag hänger mest kring turistställena kring Ströget, Nyhavn och Christiania och på Frederiksberg där jag brukar låna vännernas lägenhet, men har börjat sträcka ut mina promenader/bussturer till Vesterbro, Refshaleön och Nörrebro. Det här är roligt både för dem som är intresserade av finare mat och oss som gillar sunkkrogar. Boken är full av fina bilder som lockar till besök på nya ställen. Författaren är reporter och redaktör och har varit krogskribent för Metro. Det märks att han har ett genuint intresse för mat och dryck, och att han känner till Köpenhamn bättre än de flesta svenskar.


Köpenhamn för foodisar
https://www.adlibris.com/se/bok/kopenhamn-for-foodisar-9789127155664

No comments: